kharesh

...

kharesh

...

شبیه آموزش ۲

 

    سلام . یه مطلب رو درباره کار با اسپری فراموش کردم بذارم و اون هم اینه که شما میتونین شابلون برای طرحاتون بسازین و براحتی و بدون دردسر و بدون ترس از اینکه ممکنه اونی که میخواین در نیاد کار رو انجام بدین . شابلون که میدونین چیه ؟ قالبهای کاغذی یا تلقی و یا هر ورقه مسطحی که شکلش بعد از برش و رنگ خوردن خراب نشه رو بر میداریم و طرح مورد نظرمون رو روش پیاده می کنیم و دور تادور اون رو با کاتر میبریم ٬ البته یادتون باشه که برش باید طوری باشه که فقط تکه های اضافی از کار خارج بشن و نه قسمتی از خود طرح . بهتره قبل از اجرا اونو تو کامپیوتر و مث من تو کورل دراو چک کنین و بعد اقدام به اجرای اون بکنین . درصورت استفاده از شابلون شما میتونین طرح رو دقیقا و بدون اختلاف اندازه و یا کادر و بدون صرف زمان زیاد یه جای دیگه هم اجرا کنید و یا اونو نگه دارید و جای دیگه ای و زمان دیگه ای ازش استفاده بکنید .

    حالا باید بریم سراغ کار با قلم و رنگ پلاستیک که البته رنگ و روغن هم میشه مورد استفاده بشه اما کار باهاش مشکلتره و خشک شدنش هم دردسر !

    رنگ پلاستیک خاصیتش طوریه که زود خشک میشه و این خاصیت میتونه هم برای شما خوب باشه و هم بد ! خوبیش اینه که دیگه رنگها قاطی نمیشن و بدیش هم اینه که خیلی زود خشک میشه ! آره درست فهمیدین ! قاطی شدن رنگها موقع کار میتونه برای شما یه تکنیک بشه و ازش استفاده کنید و هم میتونه باعث بشه که کارتون سخت بشه و بهم خوردن رنگها موقع کار ازیتتون بکنه و خشک شدن رنگها میتونه برای طرحای بعدی که قراره روی اونا زده بشن آماده بشه . در هر صورت این موضوع رو ففقط میشه با تجربه درک کرد و تجربه توی اجرای اون باعث حرفه ای شدن شما میشه اگه یه مقدار تیز باشین و روش ها رو خوب از تو دل کار در بیارین .

    درباره جنس رنگها و خاصیتشون بهتره چیزی نگم چون تا میتونید باید رنگهای گرون قیمت رو بخرید و ازش استفاده کنید . همین ... دلیلش هم اینه که رنگهای ارزون قیمت هرکدوم یه بدی مربوط به خودشون رو دارن . یکیشون خیلی زود پوسته پوسته میشه و یکیشون خیلی زود تو آفتاب جلا و رنگ خودش رو از دست میده و رنگ پریده میشه بخصوص تو منطقه جنوب که ما هستیم ( میناب ) و روی دیوارهای آفتابگیر ! در هر صورت تا میتونید از رنگ های کوچیک و درجه یک استفاده کنید .

    برای خرید قلم مو باید کمی حرفه ای باشین و جنس خوب رو از بد تشخیص بدین . خوباش اونا هستن که موقع کار اولا تغییر شکل ندن و خیلی زود موهاش پخش و باز نشن و بعد از کار و هنگام کار همون حالت قبلی خودش رو حفظ بکنه . یکی دیگه از خصوصیات قلم موی خوب اینه که هنگام کار اصلا از خودش مو پس نمیده و روی کار جا نمیمونه که این مساله هم باعث بد شدن کار شما و هم باعث خراب شدن و کم پشت شدن قلم میشه . اگه این موضوع رو هم هنگام خرید قلم مو رعایت کنید که حتما ته قلم مو و سر قلم مو به اندازه هم پرپشت باشن مطمئن باشید که از کار باهاش راضی تر می شید .

    شابلون میتونه تو این روش هم مورد استفاده باشه اما کار کردن با شابلون و رنگ مایع سخت تر از اسپری هستش و دقت بیشتری لازم داره . گرچه میتونید با ترکیب هر دو روش یه طرح ابتکاری درست کنید که البته کار همیشگی منه و همیشه از هر دوتا رنگ ( اسپری و مایع ) برای گرافیتی استفاده میکنم .

          چندتا موضوع کلی هم هست که باید رعایت بشن ومربوط به هر دو روش میشن و اونا هم از جمله مساله هایی هستن که باید رعایت بشن . یکی اینکه قبل از اجرا باید یه طرح خوب تو کامپیوتر طراحی کنید و اندازه و مقیاس رو کاملا رعایت کنید تا بعد از اجرا مشکلی بابت مقیاس و اندازه طرح براتون پیش نیاد و بهتره از روی طرح پرینت شده اجرا رو شروع کنید و خلاقیت حین کار رو هم به اون چاشنی کنید تا از نتیجه کار راضی باشین .

    یکی دیگه از مسائلی که مهمه رعایت بشه اینه که حتما قبل از اجرای کار دیوار و سطح اونو کامل بررسی کنید و بهتره که اونو با یه لایه سیمان سفید صاف بپوشینید ( در صورتی که امکان اون وجود داشته باشه ) . دیوارهای گچی برای کار خوبن اما خیلی زود کنده میشن و ممکنه بعد از یکی دو ماه یه دیوار سوراخ سوراخ با طرحی که اصلا معلوم نیست چیه باقی بمونه . اگه دیوارتون بلوکیه و یا آجری و نیتونید اونو با سیمان سفید صاف کنید حتما اونو بشورید تا گرد و خاکش از بین بره . باید بگم که سطح کار شما خیلی توی نتیجه کار تاثیر داره . اما باز هم خلاقیت رو فراموش نکنید و یادتون باشه که هرچیزی که ممکنه الان به عنوان نقص ازش یاد میکنید وسیله ای برای اجرای خلاقانه کار شما بشه . مثلا دیوار آجری و بافت بخصوص اون و یا دیوارهای سنگی و برآمدگی های منحصر به فردش ... شما حتی میتونید روی در خونتون و یا روی زمین هم اجرای بسیار موفقی از یه گرافیتی داشته باشین به شرطی که اطرافتون رو خلاقانه نگاه کنید ! ... شما یه روش دیگه هم برای کار خوب و اجرا دارید و اون هم اینه که از طرح های چاپی و چسبوندن اونا رو دیوار وترکیبشون با رنگ های پیاده شده استفاه کنید . در این روش میتونید از انواع پارچه ٬ پلاستیک ٬ بنرهای چاپ شده ٬ استیکر ٬ کاغذهای رنگی و حتی تکه های چوب و ... استفاده کنید . دیگه نمیدونم چطوری بهتون بگم که خلاقیت میتونه کار شما رو کاملا متفاوت بکنه ...

    منتظر حرفای شما هستم و نظرهاتون درباره چندتا پست آخری که درباره گرافیتی بوده و اولین روش هنری نسبتا جدید که معرفی کردم .

 

نظرات 2 + ارسال نظر
رضا جمعه 25 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 16:39

ببخشید چند تا سوال داشتم.
اسپری مخصوص گرافیتی رو میشه تو ایران پیدا کرد؟
کپ اسپری که نازک رنگ می کنن رو اسپری های ایرانی کاربرد دارن؟
شما اسپری سراغ دارین که رنگو شر نده؟ اسمشو فقط می خوام ممنون

حمیدسام دوشنبه 20 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 11:36

سلام من به کپ یا کلاهک برای اسپری رنگ و برای انجام گرافیتی نیازمندم لطفا اگه کسی اطلاع داره از کجا میتونم تهیه کنم با من تماس بگیره 09217442795

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد