kharesh

...

kharesh

...

Banksy

شورش رنگ ها روی در و دیوارها   

 banksy هنرمند انگلیسی مشهور – و تاکنون ناشناس! - در زمینه هنر دیوارنویسی graffiti بوده است. نام اصلی او احتمالا robert banks بوده و تصور می شود که از اهالی بومی منطقه yate ( از حوالی بریستول ) باشد. وی در سال 1974 به دنیا آمده ، اما تردیدی اساسی در مورد هویت و جزئیات زندگینامه اش وجود دارد. آثار هنری او اغلب طرح هایی طنزآمیز در زمینه سیاست، فرهنگ و اخلاقیات است. هنر خیابانی وی، ترکیبی از دیوارنویسی و استنسیل است و آثار او در لندن و شهرهایی در سراسر دنیا به چشم می خورد.

 banksy فعالیت خود را به عنوان هنرمندی آزاد در سا لهای اخیر دهه 90 ، و با گروه DBZ شهر bristol آغاز کرد. در این مدت، اغلب دستیار دیوارنویسهایی چون tako و tes بود. 

در سال 1998 او گردهمآیی عظیم « دیوارهای شعله ور» را با همکاریInkie در Bristol  سازماندهی کرد. در این مراسم، هنرمندانی از سراسر انگلستان و

اروپا گرد هم آمدند و سازماندهی این واقعه، نام Banksy را در زمینه دیوارنویسی در اروپا تثبیت کرد.

در سال 2000 ، او به « استنسیل » روی آوردزیرا این شیوه ، برای خلق آثار در زمان کمتر مفید بود.به گفته خودش، اون زمانی به «استنسیل» علاقه مند شد که در یک کوپه قطار، از چشم پلیس پنهان شده بود! و بعدها این رشته را در لندن و بریستول بیشتر و بیشتر آزمود. 

آثار استنسیل Banksy ، تصاویری برجسته و طنز آمیز را به تصویر می کشند که اغلب با یک « شعار خاص » همراهند. پیام این نوع اثر، معمولا ضد جنگ، ضد سرمایه داری، ضد حکومت و به طرفداری از آزادی است. سوژه ها اغلب شامل حیوانات(مثل میمون و موش صحرائی) نیروی پلیس، سربازان، کودکان و افراد سالخورده هستند. 

او به طراحی پوستر و مجسمه سازی نیز می پردازد و طراحی جلد آلبوم 2003 گروه ( Blur ) به نام « اتاق فکر » هم بر عهده ی او بوده است.  

در سال 2003 ، در نمایشی با عنوان «Turf War» که در یک انبار برگزار شد، او روی حیوانات نقاشی کرد! اگرچه انجمن سلطنتی مبارزه علیه بدرفتاری با حیوانات - RSPCA - شرایط را مناسب عنوان کرد، اما یکی از فعالان حقوق حیوانات، به عنوان اعتراض خود را به نرده ها بست! 

Banksy به نقاشیهای خرابکارانه - subverted painting - روی آورده است. برای نمونه، اثر « تالاب نیلوفر آبی » نمایانگر زباله های شهری و یک سبد خرید معلق روی آب بود؛  

 

  

 

و یا اثر Edward Hopper ولگردی را نشان می داد که فقط زیرشلواری همرنگ پرچم تیم فوتبال مورد علاقه اش را به تن داشت و به تازگی شیئی را از شیشه رستوران به داخل انداخته بود 

 

  

 

 این نقاشی های رنگ و روغن، در سال 2005 - به مدت 12 روز  در نمایشگاهی در Westbourne grove لندن به نمایش گذاشته شدند.

در آگوست 2004 ، Banksy تعدادی اسکناس ، تقلبی 10 پوندی درست کرد که درآن، تصویر پرنسس دایانا را به جای ملکه گذاشته بود و کلمه ی Bank of England را به  Banksy Of England تغییر داده بود! 

 

 

 

یک نفر تعداد زیادی از این اسکناسها را در کارناوال Notting Hill میان جمعیت پخش کرد. 

برخی از این اسکناس ها در آینده در سایت eBay به قیمت های گزافی فروخته شدند : هرکدام 200 پوند! 

500 پوستر امضا شده – با موضوع گرامیداشت انتقال قدرت به پرنسس دایانا – نیز در سایت Picturesonwalls.com به قیمت هرکدام 100 پوند فروخته شدند. یکی از این پوسترها در ماه می 2007 در سایت eBay ، به قیمت 35000 پوند فروخته شد!

 Banksy همچنین تزیین یکی از راهروهای هتل Carlton در نیویورک را نیز بر عهده داشت. 

در آخر هفته ی 16 سپتامبر 2006 ، Banksy نمایشگاهی با عنوان Barely Legal در لوس آنجلس برپا کرد. در آن نمایشگاه، در یک اتاق ، فیلی زنده به نمایش گذاشته شده بود که با رنگ های صورتی و طلایی، و با نقوش گلدار تزیین شده بود!  

 

 

 

 در 19 اکتبر 2006 ، مجموعه ای از نقاشی های Kate Moss در مزاید های در لندن، به قیمت 50400 پوند فروخته شد و برای Banksy رکوردی به جا گذاشت! در همان مزایده، طرح استنسیل وی از مونالیزا - که به رنگ سبز بود و از چشمانش رنگ شرّه کرده بود – به قیمت 57600 پوند فروخته شد. 

در 7 فوریه 2007 ، سالن مزایده ی Sotheby در لندن، 3 اثر از وی را به حراج گذاشت و به بالاترین حد فروش آثار Banksy رسید: 102000 پوند برای اثر Bombing Middle England !  

 

 

 

دو اثر دیگر نیز بالاتر از حد تصور فروخته شدند. در مزایده های بعدی نیز آثار دیگری از وی به قیمت های گزافی فروخته شدند :   

Balleria With Action Man Parts ؛ نود و شش هزار پوند

 

 

 

 

 Glory ؛ هفتاد و دو هزار پوند 

 

 

 

 Untitled ؛ سی و سه هزار و ششصد پوند 

 

 

در روز دوم مزایده Banksy ، صفحه اول وب سایت خود را تغییر داد و در آن، این جمله را  نوشت:

« نمی توانم باور کنم که شما احمق ها، واقعا این مزخرفات را خریده اید » !! 

در آوریل 2007 ، اثر « Transport for London » به عنوان تصویری نمادین از فیلم Pulp Fiction اثر Quentin Tarantino توسط وی نقاشی شد که در آن Samuel L. Jackson و Juhn Travolta به جای اسلحه، دو عدد موز در دست گرفته بودند! اگرچه این اثر بسیار محبوب بود، اما نشان داد که هنر گرافیتی، موجی از غفلت و فساد اجتماعی را ایجاد می کند که مشوقی برای جرایم است. 

 

 

 Banksy بیانیه ای در وب سایت خود منتشر کرده است. متن بیانیه، از خاطرات روزانه سرهنگ نیروی دریایی Mervin Wirllett به عاریت گرفته شده است. در این بیانیه، توضیح داده شده که چگونه محموله ای از رژ لب، که به اردوگاه اسرای جنگی فرستاده شد، باعث شد که اسرا روحیه خود را بازیابند!

در 21 می 2007 ، Banksy جایزه ی « بزرگترین هنرمند زنده ی بریتانیایی » Art's Greatest living Briton را کسب کرد. همانطور که انتظار می رفت او برای گرفتن جایزه حاضر نشد و کماکان بدنام و ناشناس باقی ماند! 

 

   

 

مطالب از مجله الکترونیکی BOOM

تصاویر از سایت طرفداران Banksy و سراسر وب 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
ak جمعه 1 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 15:21 http://ak.blogsky.com

سلام نخسته
از ای که ادامه اتدا جای تشکر
و برای معرفی بنکسی بیشته
موفق و پیروز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد